Leden, ouders, vrijwilligers van Havas en andere betrokkenen moeten zich altijd veilig voelen bij Havas. Natuurlijk is hierbij een grote rol weggelegd voor het bestuur, maar ook andere betrokkenen binnen en rondom de vereniging kunnen en moeten hier actief aan bijdragen.
Om dit te realiseren hebben we algemene gedragsregels opgesteld en gedragsregels ten aanzien van seksuele intimidatie. Daarnaast is er ook een Vertrouwens Contact Persoon (VCP) binnen onze vereniging aangesteld.
We begrijpen dat dit een zeer gevoelig thema is, maar willen iedereen op het hart drukken om, wanneer de richtlijnen op dit gebied worden overschreden, dit altijd te melden. Alleen zo kunnen we Havas een veilige omgeving laten zijn voor iedereen.
Vertrouwenscontactpersoon
Je kunt altijd contact opnemen met de VCP in één van de volgende situaties:
- Je bent als lid of vrijwilliger van Havas, of als ouder van een jeugdlid van mening dat er binnen Havas gehandeld wordt in strijd met de gedragsregels.
- Je twijfelt over gedragingen van een ander lid of betrokkene bij de vereniging.
- Je hebt vragen over dit thema. Je kan je natuurlijk ook wenden tot je trainer, een medespeler of een bestuurslid, maar je kan altijd contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon (VCP).
De VCP is geen bestuurslid en bekleedt ook geen andere functie binnen Havas en is dus onafhankelijk van welk orgaan binnen de vereniging dan ook.
Preventiebeleid
De VCP voert, samen met het bestuur, een actief preventiebeleid om grensoverschrijdend en normafwijkend gedrag binnen onze vereniging te voorkomen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan pesten, beledigen, bedreigen, seksuele intimidatie, discriminatie (op welke wijze dan ook), etc.
Mocht er sprake zijn van dergelijk gedrag dan kan je als lid, ouder(s), voogd(es), scheidsrechter, beschuldigde of melder bij de VCP terecht met een melding of klacht. De VCP zal zorgdragen voor de eerste vertrouwelijke opvang bij een melding of klacht. En verwijst door naar instanties die je verder kunnen ondersteunen. Altijd in goed overleg met en met goedvinden van de melder of klager.
De VCP zal zich niet inhoudelijk bemoeien met het oplossen van de melding of klacht, maar zal samen met de klager kijken welke oplossingen er voorhanden en passend zijn. De VCP heeft ook een rechtstreekste (hulp)lijn naar de Vertrouwens Persoon sport van het NOC*NSF.
Alle meldingen/klachten worden (al dan niet geanonimiseerd) aan het bestuur van Havas gerapporteerd. Daarnaast geeft de VCP gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur, de leden en andere betrokkenen bij Havas.
De VCP is bereikbaar via vcp@hvhavas.nl.
Indien de melding/klacht zodanig van aard is dat uitstel niet gewenst is, dan kun je ook altijd rechtstreeks contact opnemen met Vertrouwenspunt Sport. Deze is bereikbaar onder nummer 0900-2025590 (0,10 cent per minuut).
Mocht je hier over meer willen weten dan kan je altijd terecht op de site van het NOC*NSF of bij onze VCP.
Kom jij ook bij handbalvereniging Havas handballen?